Halo-effekten och hur vi undviker den

I SHA är vårt mål att utveckla spelare på ett sätt som bygger på rättvisa, realistiska bedömningar och fokuserad individuell utveckling. Vi vill att varje spelare ska få möjligheten att växa utifrån sina egna förmågor, utan att påverkas av förutfattade meningar eller förväntningar som kan leda till vad som kallas för halo-effekten.

Vad är halo-effekten och varför är den ett problem?

Halo-effekten är en psykologisk bias där våra åsikter om en persons prestationer eller förmågor, kan färgas av tidigare intryck eller andras omdömen. Till exempel, om en spelare har rykte om sig att vara ”duktig” kan tränare och medspelare, utan att tänka på det, börja se denna spelare som bättre än vad han faktiskt är. Detta kan leda till att spelaren får fler möjligheter och mer uppmärksamhet, medan andra spelare – som också har potential – kanske inte får samma chans att utvecklas. I en miljö där varje spelare kommer till oss för att lära sig, förbättra sig och tävla på lika villkor är halo-effekten något vi är vaksamma på för att säkerställa att ingen får orättvisa fördelar eller nackdelar.

Våra strategier för att motverka halo-effekten

1.⁠ ⁠Vi gör egna bedömningar

Alla föräldrar, oavsett om man är tränare till vardags eller bara chaufför, har en uppfattning om sina egna barn som spelare och även om andras i sin närhet. Dessa uppfattningar brukar vanligtvis vara den vedertagna uppfattningen i en förening, just på grund av Halo effekten. Även referensramen är kraftigt begränsad som bygger på en jämförelse med en liten skara som inte är representativ för årskullen. Av den anledningen tar vi aldrig till oss av vad andra säger och tycker, istället vill vi bilda vår egen uppfattning.

2.⁠ ⁠Individuell feedback

Då vi inte träffar spelarna lika ofta så blir det lättare för oss att se förändringar och framsteg. Alla våra träningar innehåller moment som utgör en bra grund för att utvärdera allt från skridskohastighet, skotteffektivitet och fysisk uthållighet – Sammantaget vet vi exakt vad vi ska titta på i varje given övning för att hitta styrkor och svagheter och därmed kunna ge direkt feedback, både beröm och konstruktiv kritik. Vi förblindas inte av förutfattade uppfattningar.

3.⁠ ⁠Rullande träningsgrupper

I en förening hålls grupper samman genom hela säsongen. Hos oss varieras lag- och träningsgrupper och gör att spelare kan undvika att fastna i hierarkier, gamla roller eller förväntningar. Detta ger alla en chans att träna och utmanas utifrån sina egna verkliga förmågor. Det är även ett bra sätt att se alla spelares styrkor i olika sammanhang.

4.⁠ ⁠Feedback från hela tränarteamet

Alla tränare har möjlighet att ge input kring spelarnas framsteg vilket hjälper till att balansera enskilda intryck och undvika att vissa spelare får ett ”rykte” inom gruppen. Tränare kan diskutera spelarnas styrkor och förbättringsområden tillsammans, vilket ger en mer nyanserad bild av varje spelare.

5.⁠ ⁠Att värdesätta varje spelares unika potential

Vi i SHA tror starkt på att varje spelare har unika styrkor och ett personligt sätt att bidra till laget. Genom att använda rättvisa och objektiva metoder för utvärdering undviker vi att falla i fällor som halo-effekten, vilket gör att alla får lika möjlighet att utvecklas och visa vad de går för samt att vi kan anpassa våra övningar och teman på träningar och camper utifrån gruppens sammansättning för tillfället.

Genom dessa strategier strävar vi efter att skapa en rättvis och stödjande miljö där varje spelare kan nå sin fulla potential – utan att påverkas av omedvetna förväntningar.